lørdag 23. februar 2013

I selskap med fremmede av Robert Wilson

Jeg kjøpte denne boken bare fordi mye av handlingen er lagt til Lisboa. Jeg var selv i Lisboa i fjor og forelsket meg hodestups i byen. Lisboa er vakker, historisk og livlig.


Krigen er på vei inn i sluttfasen sommeren 1944 i Lisboa, og byen er full av agenter og dobbeltagenter. Hovedpersonene i boken er to spioner med helt forskjellig bakgrunn. Andrea Aspinall er en ung og uerfaren spion i britisk tjeneste, mens Karl Voss er en militærattaché ved den tyske legasjon. I hemmelighet motarbeider Karl Voss Hitlers regime. Andrea og Karl forelsker seg i hverandre og innleder ett forhold i hemmelighet. Et forhold som viser seg å bli svært farlig for dem begge.

Det tok litt tid før boken ble spennende. Robert Wilson brukte litt tid (ca. 100 sider) til å gi leseren en grundig innføring i hvordan krigen og situasjonen både Tyskland og England var før vi blir tatt med til Lisboa. Når spionene er på plass i Lisboa blir det spennende med en gang. Jeg kunne se for meg mange av gatene og bygningene som nevnes i boken. Det er noe som gjør historien mer levende og virkelig. Boken blir veldig spennende etter hvert. Jeg ble flere kvelder sittende til kl.01  for å lese videre. Denne boken var overraskende bra. Det er den første boken av Robert Wilson som jeg har lest, men det blir nok ikke den siste.

Nå er det på tide å komme i gang med dagen. Det er nydelig vær ute, og jeg skal reise inn til byen med min kjære etterhvert for middag og kino. God lørdag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar