lørdag 16. februar 2013

Melkekartong blir fuglemater

Jeg har lenge irritert meg over at fuglemateren som jeg kjøpte i fjor høst har så små hull at maten fryser fast. Jeg er lei av å måtte ta inn fuglemateren for å tine den hele tiden. Jeg har vært rundt i mange butikker for å kjøpe en ny fuglemater med større hull, men jeg har ikke klart å finne en som oppfyller kravene mine.

Jeg har en stor pose (4 kg) med frø stående i boden og det hadde vært fint å få brukt de opp før sommeren. Så jeg bestemte meg for å lage fuglematere selv. Jeg kom på det en morgen jeg sto og skylte en tom melkekartong at den har jo riktig fasong og størrelse for å bli fuglemater.

Det kreves veldig lite utstyr for å lage fuglematere på denne måten. Jeg hadde to tomme melkekartonger, gavebånd, tapetkniv og ubrukte engangs spisepinner.



Jeg brukte tapetkniven til å skjære to runde hull i hver melkekartong og til å lage hull til gavebåndet.
Spisepinnene dyttet jeg gjennom kartongen sånn at de stikker ut rett under hullene slik at fuglene kan sitte på begge sidene og spise.



Det tok meg maks. 10 minutter å lage ferdig fuglematerne og henge de ut i trærne. Dette gikk mye fortere enn å gå gjennom mange butikker og lete etter passende fuglematere.

Her er det ferdige resultatet:




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar