fredag 15. februar 2013

Alle hjerters dag

Jeg fant ut i går at jeg ville gjøre noe koselig for Jens selv om vi egentlig ikke pleier å markere Valentines day, men i år er han offshore når vi har årsdag 5. mars. Så da tok jeg den feiringen på forskudd.
 Jeg hadde noen sitroner hjemme og bestemte meg derfor å prøve en ny oppskrift på sitronkake fra Hummingbird Bakery sin kakebok. Det ble sitronkake med valmuefrø.



Jeg begynte med å piske stiv eggehvitene:



Og så laget jeg deigen slik som det står i oppskriften. Først sukker, smør, sitronskall og valmuefrø:


Så ble det tilsatt melk, mel, bakepulver og salt:


Helt til slutt ble de stive eggehvitene vendt forsiktig inn i kakerøren:


Så hadde jeg deigen i en smurt og melet form:



Jeg stekte kaken ved 170 grader i ca. 40 minutter siden kaken ikke var ferdig etter 30 minutter.

Mens kaken var i stekeovnen laget jeg sitronsirup av vann, sukker og saft og skall av en sitron:


Når kaken var ferdig stekt helte jeg sirupen over kaken og lot den stå i formen til den var kjølt litt  ned:


Når det gikk an å ta på formen uten å brenne seg snudde jeg kaken over på rist for å kjøle den helt ned:



Når kaken var kjølet ned laget jeg glasur av melis og sitronsaft. Jeg pyntet kaken med litt ekstra valmuefrø:


Kaken spiste vi som dessert etter middagen i går. Den var utrolig saftig og god. Jeg kommer til å lage denne igjen når jeg får lyst på sitronkake.

Så det han fikk i går til Valentines er tulipaner, sjokolade med likørfyll og en kake. Hjemme hos oss er det likestilling på alle områder. Det er ikke bare vi kvinner som blir glade for å få blomster og sjokolade :-)


Det må sies at det også var jeg som laget middag til han kom hjem fra jobb i går, men det skal nå bare mangle når jeg ikke jobber og er hjemme hele dagen.

I helgen skal vi slappe av siden Jens reiser offshore på mandag for en uke. God helg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar