tirsdag 5. mars 2013

Sånn går nå dagene....


De siste dagene har det ikke skjedd noe spesielt. Jeg har fått rutiner inn i den nye hverdagen som jobbsøkende. Dagene mine ser slik ut: frokost, skru på pc'en og søke etter jobb, skrive søknader hvis det er nye stillinger å søke på, surfe på nettet (lese aviser,blogger, oppskrifter osv..), lese bøker eller strikke, lunsj, gå en tur/trene, mer lesing eller strikking, middag og tv-titting på kveldene.

Siden det blir mye tid til hobbyer kan jeg vise litt av det jeg har gjort i det siste.
Vi får begynne med strikkeprosjektet som jeg aldri hadde fått ferdig hadde jeg vært i full jobb. Marius-genseren begynner å bli ferdig:


Jeg har bare litt igjen av mønsteret nå. Å strikke mønsteret tar utrolig lang tid og mye konsentrasjon. Det er ikke noe jeg kan strikke mens jeg ser på tv. Så jeg regner med at det kommer til å ta ca. 4-5 timer til genseren er helt ferdig.

Siste boken jeg har lest ut er: Havets Katedral av Ildefonso Falcones (som jeg kjøpte på salg en gang for over ett år siden). 

                                           

Bokens handling er lagt til 1300-tallets Barcelona. Innbyggerne har begynt å bygge kirken Santa Maria del Mar. Bernat Estanyol flykter sammen med baby sin, Arnau, fra en brutal godsherre som har tatt konen hans fra ham. I Barcelona blir Arnau kjent med mennesker som former hans framtid når han går fra å være fattig til å bli en rik mann. Boken handler også om søken etter kjærlighet.
Boken er fengslende og levende skrevet. Den var overraskende bra. Jeg hadde utsatt å lese den lenge siden jeg trudde at den ville være kjedelig, noe den absolutt ikke var. Vel verdt å lese. Jeg satt og las hele helgen for å finne ut hvordan det hele ender.

På grunn av litt stram økonomi har jeg ikke vært på Mammut-salget i år. Jeg har en tendens til å kjøpe alt for mange bøker under Mammut-salget. I år har jeg ikke gitt etter fristelsen og holdt meg under bokbutikkene mens det varte. For å belønne mitt avhold fra salget kjøpte jeg noen rimelige pocketbøker på nett:


Jeg kjøpte tre romaner på engelsk som lett underholdning: To kill a Mockingbird av Harper Lee, Life of Pi av Yann Martel (filmen var så bra at jeg bare MÅ lese boken) og Anna Karenina av Leo Tolstoy (jeg har hatt lyst til å lese den siden serien Anna Karenina  ble vist på NRK for lenge siden).

For å lese noe som  gir næring til hjernecellene så har jeg kjøpt Richard Dawkins' The Selfish Gene og Charles Darwins The Origin of Species. Begge disse bøkene ble ofte nevnt når jeg studerte, men da var det så mye annet som måtte leses at jeg aldri fikk meg til å kjøpe de bøkene. Nå har jeg tid og overskudd til det.

Det beste er at jeg fikk alle disse bøkene til ca. 300 kroner fra nettbutikken Adlibris som jeg bruker ofte når jeg kjøper bøker på nettet. Utrolig hvor mye en kan spare ved å kjøpe bøker på engelsk og i pocketformat.

Nå skal jeg gå og lage meg en kopp te til (den tredje i dag) og strikke litt på Marius-genseren. Samtidig som jeg strikker skal jeg høre på blant annet disse sangene fra favoritt artistene mine:




1 kommentar:

  1. Dette blogg-innlegget sit eg og les på flyplassen i Qatar. :-)

    SvarSlett