onsdag 13. mars 2013

To kill a Mockingbird (Drep ikke en sagnfugl)


Klassikeren til Harper Lee er en nydelig bok. Handlingen er satt til Sørstatene i USA på 30-tallet. Rasisme  er veldig utbredt og et sterkt tema i denne boken. Boken forteller om hvordan en liten jente opplever det når hennes far skal forsvare en svart mann som er anklaget for å ha voldtatt en hvit jente i sitt eget hjem. Faren prøver å bevise den svarte mannens uskyld noe som mange i den hvite delen av befolkningen ikke liker. Faren er respektert og blir som regel latt i fred, mens barna hans får høre mye stygt fra både voksne og barn.   Rettsaken mellom den hardt arbeidende svarte mannen og den hvite mannen som drikker og aldri har jobbet blir veldig spennende, men ender dessverre ikke slik som jeg håpet den ville gjøre.



Boken er nydelig skrevet (den var veldig lett å lese på engelsk selv om det ble brukt mye sørstatsdialekt) og jeg klarte nesten ikke å legge den fra meg. Jeg er glad for at jeg endelig bestemte meg for å lese den. Boken kunne godt hatt litt flere sider ;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar