mandag 13. mai 2013

Å så salat i Grow-in potter fra Mester Grønn

Disse flotte Grow-in pottene kjøpte jeg på Mester Grønn på Lagunen. De skal være bra for planter som trenger mye, jevn fuktighet som urter og salat. Posene gjør at en ikke trenger å vanne så ofte som i vanlige potter. Posene kan brukes inne og ute. De kan vaskes i maskin og er lette å legge sammen når vinteren kommer og en må rydde de inn i boden.


Det jeg har sådd i dag er en Baby-Leaf miks kjøpt på Plantasjen og Ruccola som fulgte med bladet Hus&Hem. Jeg har aldri dyrket salat før, men jeg har lest litt på nettet om at det skal være lett å få til.


Her er alt en trenger for å dyrke salat.


Jeg valgte å bruke Leca i tillegg til jord for å få god drenering og for å slippe å bruke så masse jord. Salat har veldig korte røtter og trenger derfor ikke kjempe masse jord for å vokse.


 Jeg hadde først Leca-kulene i posene. Har ca. 3-5 cm med Leca i hver.


 Så fylte jeg opp med en blanding av blomsterjord og langtidsvirkende gjødsel.  Jeg vannet jorden godt før jeg sådde salatfrøene. Dekket salatfrøene med ett tynt lag jord (ca. 0,5 cm). Salatfrøene er så små og mørke i fargen at det ikke gikk an å ta bilde av de når de var sådd. Slik ser pottene ut etter såingen.


Jeg har flyttet de opp på balkongen for å unngå at sneglene spiser all salaten vår når den begynner å gro.
Jeg har laget ett midlertidig plantebord ved å bruke noen steiner og en plankebit. Vi skal kjøpe noe finere en gang vi har tid.


Nå er det bare å vente og se om det gror. På frøpakken står det at det skal begynne å spire om 7-14 dager. Blir spennende å se hva resultatet blir. Dette er første gangen jeg prøver å dyrke salat fra frø.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar