mandag 20. mai 2013

17.mai ble feiret med en Pavlova

I år tilbrakte vi 17.mai hjemme. Vi fikk besøk av Synnøve (søsteren til Jens) og Øystein (mannen til Synnøve). Vi grillet til tross for regnet, men spiste maten inne. Til dessert lagde jeg en Pavlova. Det hadde jeg aldri laget tidligere men visste seg å være ganske enkel. Oppskriften som jeg brukte fant jeg i Meny sin reklameavis for 17.mai-uka.

Marengsbunn:
4 eggehviter
1 ts hvitvinseddik
225 g sukker
1 ss maizena
1 ts vaniljesukker

Fyll:
3 dl kremfløte
2 ss sukker
3 dl ferdig vaniljekrem
ca. 300 g friske bær/frukt


  1. Tegn opp sirkel på 22 cm i diameter på et bakepapir. Visp eggehvitene til hard skum i en helt ren bolle. Ha i eddiken  mens du visper. Tilsett sukker, maizena og vaniljesukker litt etter litt mens du fortsatt visper. Når masse er blank og smidig har du den på bakepapiret, innenfor sirkelen.
  2. Sett platen nederst i ovnen og senk varmen fra 200 grader til 100 grader. Stek bunnen til marengsen er sprø på yttersiden og myk inni, dette tar ca. 50 minutter. La den avkjøles og flytt den forsiktig over på ett fat.
  3. Rett før servering vispes fløten tilsatt sukker til luftig krem og blandes med vaniljekrem. Pynt rikelig med bær og frukt.
Ferdig stekt marengsbunn.

Kremen

Ferdig Pavlova.
Pavlovaen smakte kjempe godt, men kremen ble veldig flytende når krem og vaniljekremen ble blandet. Så neste gang kommer jeg til å ha ett lag med vaniljekrem og så legge kremen oppå det før det pyntes med frukt og bær.
Dette er en ny favoritt her i huset:-)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar