søndag 19. januar 2014

Sofasøndag, velfortjent?

I dag er planen å bli på sofaen mest mulig. Lese boken min, se på tv, strikke og slappe av. Jeg merker på kroppen (GANGSPERR!!) at jeg ikke kommer til å gå mye i dag. Årsaken til at kroppen verker er treningsøkten i går med 30 minutt jogging på tredemølle og 40 minutter styrketrening. Jeg mistenker at det er denne øvelsen fra I FORM som har skylden for at lårene er så vonde:



KNEBØY MED ROTASJON

Kettlebell er det perfekte redskapet til å få full effekt av knebøy (squat).

Slik gjør du

  • 1. Hold kettlebell inn mot brystet og bøy i knærne til du står i nesten 45 graders knebøy posisjon. Utgangsposisjonen er som på bildet ovenfor.
  • 2. Løft opp brystkassen.
  • 3. Hold korsryggen rett.
  • 4. Drei føttene og hoften mot venstre.
  • 5. Press kettlebell opp over venstre skulder.
  • 6. Gå tilbake til knebøy posisjon.
  • 7. Gjenta øvelsen til høyre side.
  • Så mange skal du ta:
    10 repetisjoner til sammen.

Det er en gøy øvelse som er lett å få til for nybegynnere og musklene brukes godt under øvelsen. Det merker jeg hver gang jeg må opp og ned trappen her hjemme:-) Jeg brukte en 6 kg kettlebell.

Jeg startet dagen med en god frokost bestående av havregryngrøt med eple og blåbær og en stor kopp te. Jeg elsker slik frokost siden jeg aldri har tid til å lage slik mat før jobb i ukedagene. Det beste er å ha tid til å lese interiørmagasin mens jeg nyter frokosten. Kan fort bruke 40 minutter på å spise frokost. Det er herlig å ha så god tid om morgenen!



Oppskrift på havregryngrøt (1 porsjon):
2,5 dl melk
1,5-2 dl store havregryn
1/2 ts kardemomme
en neve blåbær
1 eple (jeg liker godt Pink Lady epler)

Ha melk, kardemomme og havregryn i en kjele. Kok opp og la småkoke i ca 2 minutt mens du rører av og til. Ta kjelen av platen og la grøten hvile i 3-5 minutt. Vask blåbær og kutt eplet i biter. Ha grøten over i en tallerk og dryss frukten over. Så er det bare å nyte frokosten!


For å dra søndagslatskapen litt lenger så skal vi kjøpe sushi til middag i dag. Sushi er skikkelig helgekos! Vi ble veldig glade over at iSushi endelig har åpnet i nærheten. Vi har alt vært der noen ganger for å kjøpe Take Away. God sushi til en ok pris. Gleder meg til middag!

Nå roper sofaen og boken min på meg!

Ha en fin søndag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar