søndag 2. juni 2013

Deilig søndag

Det regner i dag også. Det regner faktisk en del mer enn i går. Så jeg har hatt en rolig start på dagen med noen kopper te, surfing på nett og baking. I dag baker jeg nye rundstykker til å ha i frysen. Siden jeg ikke spiser brød på jobb pleier jeg å ha et lite lager med hjemmebakte rundstykker i frysen. Oppskriften jeg pleier å bruke variere litt etter hva som er i huset. I dag brukte jeg denne oppskriften som gir 16 rundstykker:

600 g grovt mel (Fibra/Grov bakst e.l.)
400 g hvetemel
50 g havregryn
6 ss kruskakli
125 g smør
6 dl ekstra lett melk
1/2 pk tørrgjær
1 egg
1 ss sukker
1/2 ts salt

1 egg til pensling
Solsikkefrø


1. Smelt smør og ha i melken for å lunke den.
2. Ha egg, smør, melk, sukker og salt i en bolle og bland det sammen.
3. Bland i gjær.
4. Ha i mel, havregryn og kruskakli.



5. La heve under plast i ca. 45-60 minutt (har god tid på en søndag).
6. Del deigen i to og trill to pølser som så deles i 8 biter hver.
7. Etterhev rundstykkene på en bakepapir kledt plate under ett rent håndkle mens ovnen varmes opp til 225 grader.


8. Pensle rundstykkene med egg og strø på solsikkefrø.



9. Stek rundstykkene midt i ovnen i 10-12 minutt ved 225 grader.
10. Avkjøl rundstykkene på rist. 


Nå er det bare å kose seg med nystekte rundstykker til lunsj.


Mens deigen hever har jeg surfet på nettet for å få inspirasjon til å male på lerret. Vi har kommet til det punktet hvor vi har gitt opp å finne noen malte lerret vi liker så nå skal vi lage kunsten selv. Blir ett gøy prosjekt :-) Jeg har allerede fått en del ideer til hva jeg har lyst til å ha på veggene. På Panduro sine nettsider har de mye tips om teknikker og hvordan en kan gå fram for å få fine resultater. Her er linken til ett av deres inspirasjonshefte. Jeg likte veldig godt de to lerretene med trærne i lilla-nyanser på side 8.
Tips til å male på lerret-Panduro
Lerretene kommer jeg nok til å kjøpe på Søstrene Grenes siden de er rimelige og av god nok kvalitet.

For å ha litt lyd i huset går det i Gabrielle Aplin - English Rain. Jeg har fått litt dilla på musikken hennes i det siste:-) Her er videoen til den første sangen på cden.


Nå er det tid for lunsj og etterpå får eg hive på meg regntøyet og gå en tur. Kan jo ikke sitte inne hele dagen bare fordi det regner LITT.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar