søndag 18. januar 2015

Mini omeletter

Siden det er søndag i dag har jeg litt tid til å forberede litt mat til uken som kommer. I dag har jeg laget mini omeletter til å ha i lunsjboksen (du kan selvfølgelig spise de til familiefrokosten, lunsj med venner osv). Det er veldig enkelt og kjapt å lage. Sunt er det også siden en ikke trenger smør/olje til steking. Fyllet kan en bestemme helt selv alt etter hva en liker eller har i kjøleskapet. Hver omelett kan lages med forskjelligt fyll hvis en ønsker mer variasjon.

Et tips er å bruke silikonform eller å ha papirformer i mettallformen. Jeg brukte metallform første gangen og noe av egget hang igjen i formen og var vanskelig å rengjøre. Jeg måtte legge formen i bløt med maskinoppvaskmiddel for å få det ut igjen. Etter det kjøpte jeg meg en silikonform på Jernia. Lenge leve latsakpen :-) Uansett hvor mye jeg liker å lage mat, så er oppryddingsarbeidet etterpå ikke gøy i det hele tatt. Det finnes så mange andre ting jeg heller vil bruke tiden min på.

Til 12 mini omeletter trenger du:

Omelettrøre:

6 egg
1 dl Melk eller vann
Salt
Pepper

Fyll:

Skinke
Paprika
Vårløk
Brokkoli

Alternativ til fyll:

Bacon
Tomat
Sopp
Løk
Fetaost
Ost
Spinat
Oliven

Framgangsmåte:


  • Sett stekeovnen på 200 grader.
  • Vask og kutt opp grønnsakene.
  • Ha grønnsakene og skinken oppi muffinsformene. 

  • Visp sammen egg, melk/vann, salt og pepper.
  • Hell det så over fyllet i muffinsformen.



  • Stek mini omelettene midt i ovnen i ca. 18-20 minutt.
  • Ta ut og avkjøl. Omelettene vil falle litt sammen når de blir kalde.





Da er det bare å nyte!

De holder seg fint i 4-5 dager i kjøleskap (sikkert lenger også, men her er de spist opp før den tid)  i en lukket plastboks. Så slipper en å spise alle på en gang.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar