tirsdag 14. august 2012

Lisboa

I dag har vi reist til Lisboa. Vi tok fly fra Bergen til Oslo kl.10.20. Skulle ta fly videre til Lisboa kl.14.55 men flyet ble forsinket og lettet ikke før kl.16. Så mens vi ventet fikk vi god tid til å utforske Gardermoen litt mer. Vi spiste en god burger i restauranten rett ved tax free-butikken, vandret litt rundt i butikkene (Jens kjøpte seg støykansellerende hodetelefoner, og jeg kjøpte vann og bananer siden de ikke hadde favoritt parfymen min). Den firetimers lange flyturen gikk greit og vi hadde ingen skrikende og hylende unger rundt oss slik som vi hadde på vei til Oslo.

I Lisboa stilte vi klokkene våre til lokal tid (en time tilbake) og tok vi flybussen inn til byen. Turen tok ca. 20 minutt siden vi gikk av på endestoppet, men det viste seg at stoppet før hadde vært nærmere leiligheten. Vi ble litt satt ut når vi hadde funnet fram til leilighetskomplekset siden det ikke var noen resepsjon i bygget. Vi fant til slutt en telefon helt med inngangen der en ble direkte koplet til resepsjonen (vi hadde allerede begynt å lure på hvor langt vi måtte reise for å få sjekket inn). Der fikk vi da via telefon kode for hovedinngangen og for leiligheten av en portugiser som snakket nokså gebrokkent engelsk, men vi fikk ordnet det. Leiligheten er kjempe stor. Det er plass til at 4 personer kan overnatte. Det er fullt utstyrt kjøkken, vaskemaskin og ett veldig flott bad. Det eneste negative med leiligheten er døren til badet som er av glass som er LITT, og bare litt,  frostet på midten for å "skjule" de verste delene av kroppen. Godt det er bare oss som skal bo her denne veka, ingen av oss er veldig glad i å vise fram kroppen mer enn nødvendig;-)

Siden vi kom fram så sent til Lisboa fant vi ut at vi måtte prioritere å få tak i vann som vi kan drikke. Vannet i springen smaker svømmebasseng. Usj...Så da tok vi oss en tur ut i gatene i mørket (veldig uvant at det er helt mørkt ute kl.21). På vår ferd rundt, vi holdt oss til hovedgater, så ble vi tilbud diverse narkotiske stoffer ved flere annledninger (minst 6 ganger). Vi klarte ikke å finne noen vanlig matbutikk så vi endte opp med å sjekke alle de små stedene der de selger postkort og annet dill til turistene. Til slutt fant vi en som også solgte 1,5 liters flasker med vann. Det var ganske overpriset, men er man desperat og sliten så får det gå. Etterpå ville vi ha noe lett kveldsmat. Det var ikke så lett å oppdrive og mange kjøpesentre med enkel servering begynte å stenge. Så da endte vi opp med å kjøpe hver sin salat og en sjokolade Frappucino på Starbucks.Det er fortsatt 21 grader ute selv om klokken er blitt en del nå. Godt å ha noe kaldt å drikke på da :-) Vi måtte finne veien tilbake til hotellet ut fra min hukommelse siden gps'en sviktet. Vi fant heldigvis veien tilbake uten noen problemer. Det lover godt for resten av oppholdet. Håper vi slipper å gå oss vill.

Nå nyter vi en rolig kveld i leiligheten med god salat og Frappucino. Lader opp til i morgen. Da må vi få kjøpt togbilletter til Porto, finne en matbutikk, og så skal vi opp på festningen og vandre etterpå rundt i gamlebyen. Jeg gleder meg skikkelig masse til i morgen. Det blir spennende å utforske Lisboa og nyte det deilige været.