fredag 1. juli 2011

Barnepiken av Kathryn Stockett

Jeg har nå lest ut boken Barnepiken.De siste 160 sidene las jeg på en kveld.Jeg ble så revet med av handlingen at jeg bare måtte vite hvordan det sluttet.Det resulterte i at jeg la meg en del senere enn det jeg pleier når jeg skal på jobb dagen etter,men det var verdt det.

Jeg syntes at de første 100  sidene i boken var litt kjedelige.Jeg begynte Ã¥ lure pÃ¥ hvorfor sÃ¥ mange anbefalte denne boken.Det jeg angrer pÃ¥ er at jeg ikke las boken pÃ¥ engelsk.Dialektene til barnepikene kom ikke ordentlig fram i den norske versjonen.Jeg synes det ikke funket Ã¥ skrive sørstadsdialekten over til norsk.De kunne heller latt de snakke som alle de andre framfor de dÃ¥rlige løsningene de kom med.

Jeg likte historien godt når jeg skjønte hva som skulle formidles og når jeg hadde fått all bakgrunnsinformasjonen jeg trengte for å bli grepet av historien.Historien handler om hvordan det var å jobbe i hvite velstående familier i sørstatene i USA.De svarte kvinnene ble oppdratt av mødrene sine til å bli undertrykte tjenere for hvite familier.Boken skildrer historien til forskjellige hushjelper rundt om i Jackson,Mississippi.De har helt forskjellige arbeidsgivere som får dem til å gjøre absolutt alt de ikke vil gjøre selv.Båndet mellom barnepikene og barna er veldig bra beskrevet.Jeg kunne selv forestille meg hvordan det måtte være å bli så knyttet til den personen som tar seg av en hver dag mens ens mor alltid er ute med venninner eller handler.

Jeg likte denne boken veldig godt.Jeg koste meg med historien.Det var både morsomme og vonde øyeblikk.Jeg forstår godt hvorfor denne boken er blitt så populær.Dette er en bok jeg kommer til å anbefale videre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar